7. ENSAR EVLERİNİN FAZİLETİ
حدثني محمد
بن بشار:
حدثنا غندر:
حدثنا شعبة قال:
سمعت قتادة،
عن أنس بن
مالك، عن أبي
أسيد رضي الله
عنه قال:
قال
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (خير دور
الأنصار بنو
النجار، ثم
بنو عبد
الأشهل، ثم بنو
الحارث بن
الخزرج، ثم
بنو ساعدة،
وفي كل دور
الأنصار خير).
فقال سعد: ما
أرى النبي صلى
الله عليه
وسلم إلا قد
فضل علينا؟
فقيل: قد فضلكم
على كثير.
وقال عبد
الصمد: حدثنا
شعبة: حدثنا
قتادة: سمعت
أنسا: قال أبو
أسيد، عن
النبي صلى
الله عليه وسلم
بهذا. وقال:
سعد بن عبادة.
[-3789-] Ebu Useyd r.a. dedi ki: "Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu:
Ensar evlerinin en hayırlısı, Neccar oğullarıdır, sonra
Abdu'l-Eşhel oğulları, sonra el-Haris b. el-Hazrec oğulları, sonra Saide
oğullarıdır. Bununla birlikte bütün Ensar ailelerinde hayır vardır.
Sa'd, benim gördüğüm kadarıyla Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
başkalarını bize üstün tutmuştur, dedi. Bunun üzerine, gerçekte o sizi pek çok
kimseye üstün kılmıştır, denildi. "
Bu Hadis 3790,3807 ve 6053 numara ile gelecektir.
حدثنا سعد بن
حفص الطلحي:
حدثنا شيبان،
عن يحيى: قال
أبو سلمة:
أخبرني أبو
أسيد:
أنه
سمع النبي صلى
الله عليه
وسلم يقول:
(خير الأنصار،
أو قال: خير
دور الأنصار
بنو النجار، وبنو
عبد الأشهل،
وبنو الحارث،
وبنو ساعدة).
[-3790-] Yine onun (Ebu Useyd) r.a.'ın, Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'i şöyle buyururken dinlediği rivayet edilmiştir:
"Ensarın en hayırlıları --ya da Ensar evlerinin en
hayırlıları, diye buyurdu-- Neccar oğulları, Abdu'l-Eşhel oğulları, elHaris
oğulları ve Sazde oğullarıdır."
حدثنا خالد
بن مخلد:
حدثنا سليمان
قال: حدثني
عمرو بن يحيى،
عن عباس بن
سهل، عن أبي
حميد،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال: (إن
خير دور الأنصار
دار بني
النجار، ثم
بني عبد
الأشهل، ثم
دار بني
الحارث، ثم
بني ساعدة،
وفي كل دور الأنصار
خير). فلحقنا
سعد بن عبادة،
فقال أبو
أسيد: ألم تر
أن نبي
الله صلى
الله عليه
وسلم خير
الأنصار،
فجعلنا
أخيرا؟ فأدرك
سعد النبي صلى
الله عليه
وسلم فقال: يا
رسول الله،
خير دور
الأنصار
فجعلنا آخرا،
فقال: (أو ليس
بحسبكم أن
تكونوا من
الخيار).
[-3791-] Ebu Humeyd'den rivayete göre Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem şöyle buyurdu:
"Şüphesiz Ensarın evlerinin en hayırlısı Neccar oğullarının
evi, sonra Abdu'l-Eşhel, sonra el-Haris oğullarının, sonra Saide oğullarının
evleridir. Bununla birlikte Ensarın bütün evlerinde hayır vardır. Biz
arkasından Sa'd b. Ubade'ye yetiştik. (Ebu Hammad):
Ey Ebu Useyd, Allah'ın Nebi'i Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Ensar
arasında hayırlı olanlari sıralarken bizi en sona bıraktığını görmedin mi?
dedi.
Sa'd, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in arkasından yetişti ve,
ey Allah'ın Resulü, Ensarın evleri arasında hayırlı olanlar söylendi de biz en
sona bırakıldık, dedi. Allah Resulü: Hayırlı olanlar arasında olmak size yetmez
mi, diye buyurdu." .
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Ensarın evlerinin fazileti" onların konakladıkları
yerler kastedilmektedir. "Ebu Useyd" es-Said! olup, künyesi ile
meşhurdur. Adının Malik olduğu söylenmiştir.
"Ensarın evlerinin en hayırlısı Neccar oğullarıdır."
Bunlar Hazredilerdendir. en-Neccar denilen kişi Teymullah'ın kendisidir. Ona bu
adın veriliş sebebi ise bir adama vurduğu bir darbe ile bir tarafını
kesmesidir. Bundan dolayı ona en-Neccar denilmiştir. Babasının adı Sa'lebe b.
Amr olup, Hazredilerdendir.
"Sonra Abdu'l-Eşhel oğullarıdır." Bunlar da
Evs'tendir. Adı Abdu'I-Eşhel b. Cuşem b. el-Haris b. el-Hazrec el-Asğar b. Amr
b. Malik b. el-Evs b. Harise'dir.
"Sonra da el-Haris b. el-Hazrec oğullarıdır." Bu da
el-Hazrec el-Ekber olup, İbn Amr b. Malik -sözü geçen- b. el-Evs b.
Harise'diY:'
"Sonra Saide oğullarıdır." Bunlar da Hazredidir. Saide
b. Ka'b b. el-Hazrec el-Ekber'dir.
"Ensar evlerinin en hayırlılarıdır. Bununla birlikte
Ensarın bütün evlerinde hayır vardır." Birinci "hayırlıdır" daha
faziletlidir anlamındadır, ikincisi ise bütün Ensar için sözkonusu olan -farklı
mertebelerde olsa dahi- fazilettir.
"Said b. Ubade" dedi. Said da Saide oğullarındandır. O
gün için onların ileri gelenleri (büyükleri) idi.
"Hayırlılardan olmak size yetmez mi?" Faziletlilerden
olmak size yetmez mi demektir. Çünkü onlar kendilerine göre daha aşağıda olanlara
nisbetle daha faziletlidirler. Aralarındaki bu fazilet mertebesi daha erken
İslama girmeye, yüce Allah'ın kelimesini yükseltmek için çalışmaya ve benzeri
hususlara göre yapılmış gibidir.